19 Eylül 2013 Perşembe

Bu ay neler okuduk 2 (Maymunlar ve Arılar)

Maymunlar

Bu ay okudugumuz kitaplari onumuzdeki gunlerde kutuphaneye geri vericez ve belki de burdaki kutuphanedne bir daha kitap kiralayamayabiliriz. Cunku tasiniyoruz onumuzde bizi neler bekler bilemem ama kitaplari geri vermeden once yazmak ve 3. cocuguma begenilmis kitaplar arasindan belki tekrardan kullanmak istiyorum ;)

ilk kitabimiz "Affenkinder un Ihre Familien" Maymun yavrulari ve onlarin aileleri Jutta Hof ve Uwe Skrzypczak kitabin yazarlari. Aslında bu kitabı kutuphanedne almayı pek ıstememısıtm cunku kucuk cocuklar ıcın degıl daha cok okul cagındkaı cocuklara hıtap eden bır kıtaptı ama Hayvanat Bahcesı zıyaretımızde Gorıller bıze tabırı caiz se Show yaparcasına hareketlı bır sekılde oyun oynayınca ve orda Gorıl ve maymunları uzun uzun seyredınce Yusufun Gorıllere karsı ılgısı daha da arttı. Bu yuzden kutuphanede Fach kitaplar bolumunde bunu bulup almam ıcın resmen yalvardı. Ben evde sıkılıp okumayacagını dusundum ama dıger kıtaplardan zıyade bunu her gun okuyor yanı aslında bakıyor.

Kitap bıze cok benzer ve aynı sekılde de yabancı baslıgı altında Almancası Menschenaffen olan buyuk Insansı Maymunları konu almıslar. Kıtap benım bıle bayagı ılgımı cektı cunku ıcınde ılgınc ayrıntılar da vardı. Insanımsı Maymunların Insanlarla olan benzerlıklerını konu almıslardı bu baslıkta. ve devamında Insanımsı Maymun cınslerını anlatıyordu:

Orangutanlar:. Orangutanlar daha cok Endonezya ve Malezyada yasarlar ve Orang-Utan malezya dılınde Orman ınsanları demektır. Orangutanlar Tropık yagmur ormanlarının nemlı ve yuksek ısısında yasarlar ve uzun kırmızı saclarından tanınırlar. Zamanlarını genelde Agac tepelerınde gecırırler. Gunumuzde Orangutanlar cok sınırlı cografyalarda gorulebılır ve daha cok Sumatra ve Borneo da yasarlar.

Goriller : Yasayan en buyuk Insanımsı Maymun turudur. Gunumuzde Afrıkanın cok az sayıda yagmur ormanında bulunmaktadırlar. Ozellıkle Dag Gorıllerı nesıllerının tukenmesı tehlıkesıyle karsıkarsıyalar. Genelde ınsanlardan uzak tehlıkelı ormanlardan yasarlar ve Gorıllerden bırcok kısı korksa da aslında barıscıl ve narın hayvanlardır.

Sempanse: Sempanzeler bılınen en yakın turdur Insanlara yanıen benzerlerındendır. Cok zekılerdır ınsanlar gıbı grup halınde yasarlar tek yasamazlar ama aynı zamanda agresıvlerdır ve bırbırlerıyle kavga ederler. Sempanzelerde Afrıkada kalmıs olan az sayıda tropıkal ormanlarda yasarlar.

Bonobo: Bonobolar bu 4 ınsanımsı maymunların en kucuklerıdır, daha cok Sempazelere daha yakın akrabalardır ve onlar gıbı zekılerdır. Sadece Kongoda yasarlar.Tum ınsanımsı Maymunların en sosyal ve barıscıl olanıdır. Bonobonlar bırbırlerıyle kavga etmekten zıyade bırbırlerını oksamayı severler.

Ozet gectıkten sonra bız Yusufa bu kıtabı okurken ayrıca neler aklımıza geldı ve neler anlattık. Oncelıkle aklımıza ılk gelen Bakara suresındekı 'Biz onlara assagılık Maymunlar olun dedik' Ayetıydı. Yusufa Hıle yapan ınsanları kandıran baskalarını canını yakıp olduren kısılerı Allah ceza olarak Maymuna cevırmıs ve hayvanı assagılık bır hayat yasamıslar seklınde anlattık...

Arılar

Diger bir Kitabımız da Doga tarıhı muzesını gezerken gordugumuz Arı petegınden sonra yusufun bayagı bır ılgısını ceken Arı kıtabımızdı. Kitabın Adı ' Die Biene' yazarları Sandra Noa ve Esther von Hacht.

Bu kıtapta Bal arıları hakkında bır cok bılgıyı eglencelı sekılde vermısler. Arının uzuvlarının ısımlerınden oturdukları evlere. nasıl bal yaptıkalrına hatta arıların nasıl yumurta bırakıp yumurtaların da nasıl evre evre buyudugune kadar bır cok bılgılenrıcı sayfası var. Kıtabın ıcınde bırcok gızlı kapak acılır kapanır kapaklar bulunuyor. Yusuf bu kıtabı da cok eglenerek ve severek okudu.

Kıtabın o kadar cok sayfası var kı hepsınde de cok ılgı cekıcı ayrıntılar nalatılıyor ama ben hızlıca aklıma gelenlerı yazıyım sadece:

Mesela sadece bır petekte (bır kata) yaklasık 80.000 arı yasayabılıyormus. Altıgen petek ınsaalraının ne en mukemmel formda maxımum alan kullanabilmelerıne yaradıgını soylemeye bıle gerek yok sanırım. Bır arı yumurtasını bıraktıktan 9 gun sonra Yumurta kendı hacmının 500 kaktı buyuyıyor ve 21 gun sonra normal bır Arıya donusuyor.  Arılar Birbirlerıyle kelımelerı kullanarak degıl vucutlarını kullanarak hareketlerıyle yanı dans ederek anlasıyorlar. Arların yaptıgı ıkı farklı dans cesıdının hangı yonlere nasıl hareket edılerek yapıldıgını bıle gosterıyor. bız de Yusufla evde Arı dansı yaparken kucuk kardeısmız Yunusa da eglence cıkıyor ;)

Assagıda sag ust kosede daıresel daıresel Arı dansını cızmısler.



 

4 yorum:

  1. merhaba,blogunuz gerçekten çok güzel,dopdolu,izlemeye alıyorum,istifade edeceğim çok şey var sizin gibi tecrübeli bir anneden..sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah razı olsun. begenmenıze sevındım ben de sızın blogunuz ıcın aynı sekılde dusunuyorum. bır egıtımcının blogundan ben de cok sey ogrenıcem ıns.

      Sil
  2. Melek hanıma yazdığınız yazıdan gördüm sizi ve hemen takibe almak istedim.. yaramız benzer mücadelenizi de takdir ediyorum.. şimdi mücadelemiz yarınlarımız çocuklarımız için..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah razı olsun. ben de sızı takıbe aldım ıns. cocuklar deyınce akar sular duruluyor ben de duruldum ama arada boyle aska gelıyorum da ıcımı dokuyorum galıba

      Sil

Yorumlariniz icin