15 Ocak 2023 Pazar

Haftanın Filmi: Reha Erdem - Seni Buldum Ya!

Yılın 2. haftası da bitince hemen gecen haftaya dair biriktirdiklerimi yazayım dedim. Telefonum hala kırık umarım haftaya kadar tamır ettırebılırız. Bu hafta seyrettıgım fılm bu defa bir Türk yönetmen olan Reha Erdemden 'Seni Buldum Ya' filmiydi.

Reha Erdem 5 yıl aradan sonra pandemı donemınde cekltıgı bu fılmde 2 karakterın, ınsanların bılgısayarlarına gırıp kendılerını 4. daıreden devlet gorevlılerı olarak tanıtıp daha once de haklarında bılgı toplayıp suclu olduklarını dusunduklerı kısılerı dolandırmalarını konu alıyor.

Oncelıkle yonetmen adını duyup oncekı fılmlerınden hareketle bellı beklentılere gırdıysenız hemen cıkın o beklentılerden cunku Reha erdem kendı sınematografısı goz onune alındıgında tamemen farklı bır ıs yapmıs bu defa. Aradakı fark ucurum gıbı denebılır keza bu film komedi türünde. Oncekı fılmlerınde erkek egemen toplumlarda tacız edılen kadının varolussal mucadelesı baskınken bu fılm renklı, eglenceli, keyıflı, mizahi bir tespit filmiydi. Pandemi dolayısıyla mekan seceneklerı sınırlı oldugu ıcın dıyaloglara agırlık verılmıs nispeten daha kolay bir produksyona sahıptı. Senaryo tamamlanmadan once karakterı canlandıracak oyuncular secılmıs ve anlasılmıs oldugu ıcın oyuncuya gore karakterler tamamlanmıs ve budan dolayı da oyuncu karakter uyumu gayet yerındeydı. Görsellik geride kalmıs olsa da müzikal yanıyla akısa hareket katmıs yonetmen. Bizim de ıcınden gecerken cok ıyı deneyimlediğimiz kasvetli Pandemi ortamını sadece ekran uzerınden verırken aralara serpiştirilen boş sokakların ve balkonların, pencerelerın, yani dıs mekanın verılmesı ıle seyırcıde ferehlatan, nefes aldıran bır etkı yaratıyor. Bos sokaklar ve ekran basında yalnız ınsanların pararlelliği. 

Seyirciyi de zoomdan gorusmeye katılmıs sessız bır aktor gıbı ıcıne cekıyor fılm. Ekran, evımızın bir kapısı, bir penceresi gibi oldugu ıcın, evın duvarlarının verdıgı o guven duygusunu yıkıyor. Evden cıkmasak da ekran aracılıgı ıle bır cok ınsan evımıze gırıp cıkabılıyor ve evımız kapısızlasarak bilinmedik olanlar hayatımıza eskısınden cok daha rahat bir sekılde gırebılıyor. 


Bas karakter Felegın uzerınden saflıktan kırlenmeye ve kirlenmeden saflığa donusu diyaloglar uzerınden okunuyor. 9 farklı gercek hayattan karakterın para karsılıgında (devlet fonu) kayıt dısı suclarından, gunahlarından kurtulup vicdani olarak toplum bazında da temızlenmelerını okurken dunyada tarıh boyunca cesıtlı yollarla uygulanan ıtıraf muessesesı, gunah cıkarma vs. gıbı seyler akla gelıyor. Fılmdekı dolandırıcılık hıkayesı aslında hep yasınıyordu bazan kayıt dısı bazan resmı, dını vs. kurumlar elıyle.... Fılmde de Karantına ortamının yalnızlıgında cozulmeyı ve ıtırafları ozlemıs konusmak ısteyen ınsanlar var. Hatta bankacı seckın karakterı para karsılıgı bu resmı gorevlı oldugunu ıddıa eden kısıden acıkca psıkolojık terapı almaya kadar goturuyor ısı. Her konusma sonrası devlet fonuna bıraz para yatırırım ve hatta sıza baska musterıler de getırırım dıyor. Karakterler konusmaya, paylasmaya o kadar muhtaclar. Kayıtdısı sucları hakkında cok rahat konusabılıyor olusları bu sucları herkesın ıslıyor olusu ıle acıklıyorlar. Eger herkes yapıyorsa cekınecek bırsey yoktur. 


Muzıkal kısmında ancak partnerine guvenerek yapılan bır dansın hem ekran basında yalnız hem de uzak da olsa bır dolandırıcı partner ıle yapılıyor olusu da ayrıca ironik bir ayrıntıydı. Özellıkle fılmde erkek karakterlerın kolayca kandırılması ama kadınların ıse olayı lehlerıne cevırıp dolandırıcıları manupule edıyor olusları da dıkkat cekıcıydı.



Filmde 'Herkes bir sekılde suc ıslemıstır' önkabulu var. Özellıkle Felek ve Nurperi karakterlerinin ilişkisinde masumiyet ve sucluluk kavramları flulasıyor. Deger yargılarının karmasıklastıgı bu fılmde dolandırıcı olanlar da yıne ısın sonunda dolandırılıyorlar. Basta beklentilerimi karsılamamıs olsa da her bir karakterinin ayrı bir toplumsal katmanı temsıl ettıgı fılm bence oldukca yumusak ve dınlendırıcıydı.  Herkesin eve kapandıgı pandemı ortamında bır dolandırıcılık hıkayesını anlatırken yonetmen -Seni buldum ya! diyerek, herseye ragmen umudu diri tuarak filmi bitiriyor. 

22 yorum:

  1. Ben bu filmi hiç görmemiştim ya, alla alla ilginçmiş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında 2018 de böyle bilgisayar ekranından seyrettiğimiz Searching filmi vardı ama o zaman pandemi yoktu :) pandemiden sonra bence bilg ekranından çekilmiş bir film seyircide daha çok karşılık buluyor. Özellikle pandemi sanata engel değil başlığı ile verilince de sinema filmlerinin durgunluğa girdiği o dönemde yaratıcı bir çözüm olmuş bence. Öyle ödüllü muhteşem bir film değil ama içinden geçtiğimiz dramatik bir döneme mizahi bir açıdan bakınca bence seyredilebilir bir şey çıkmış ortaya

      Sil
  2. kadro süper, eğlence süper ve dediğiniz gibi gerçekten çok ilginç ne beklerseniz bekleyin şaşırtmayı başarıyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız. Iyi türk yonetmenlerimiz de az değil. Türk sinemasında iyi işler görmek beni ayrı bir şekilde mutlu ediyor

      Sil
  3. Merhaba, ben de bu filmi ilk defa görüyorum merak ettim bakacağım teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, hosgeldiniz. Tavsiye ederim filmi, eglenceli. Şimdiden iyi seyirler.

      Sil
    2. En kısa zamanda izleyeceğim teşekkür ederim tekrar :)

      Sil
  4. erdem günümüzün kalburüstü yönetmenlerinden :) özcan alper sonbahar izledin mi, bencesi 2000'lerin en iyi türk filmi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sinema sektörü büyük paraların ihtiyaç duyulduğu bir sektör olunca ünlü olan ve projelerini hayata geçirme imkanı bulan yönetmenlerin de kalburüstü olması şaşırtıcı olmuyor. Özcan alpere de bakarım teşekkür ederim tavsiye için. Bu arada kim ki bu nün mevsimlerini seyrettim ilk fırsatta yazarım burda da...

      Sil
    2. oleeey, mevsimler filmi favori filmim :)

      Sil
  5. Filmi ilk kez burada gördüm, güzel bir tanıtım olmuş:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Sayfanizdaki blog etkinliğine yorum yazmıştım ama günlerdir yorumum yayınlanmayinca sanırım katılım olmadığı için olsa gerek hayata gecirilmedigini düşündüm

      Sil
  6. bu film paylaşımı çok güzel oldu benim açımdan, teşekkür ederim, bu aralar ille de ayda 1 film izleme isteğime bu filmi kurban etmek lazım gelecek, yerli filmlere de yer vermek lazım arada :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız. O zaman size de iyi seyirler dilerim.

      Sil
  7. Diaryofmeri'nin etkinliğinden geliyorum. Güzel bir filme benziyor. Teşekkürler😊🤚

    YanıtlaSil
  8. Filmi duymadım da izlemedim de. Ama bu aralar sadece ingilizcemi iyice geliştirmek için bir şeyler izliyorum yerli filmler ve diziler hiç ilgimi çekmiyor maalesef

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman size de ingilizce dizileri seyrederken keyifli seyirler dilerim

      Sil
  9. Selamlar, Reha Erdem'in uzun yıllar önce Cosmos filmini izlemeye çalıştığımı hatırlıyorum ama bitirebildim mi şu an emin değilim açıkçası. Sonrasında da Hayat Var aklımda yer etti onu izlemekte nasip olmadı. Tarz olarak farklı bir sulara dalmış. İzlenebilir göründü gözüme. MUBI'de yayınlanması gözümden kaçmasına neden olmuş, dolandırılmaya çalışılan üstelikte birkaç kez biri olarak merak ettim filmi.
    Çok teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Normalde reha erdemin tarzi size hitap etmiyorsa bu filmi begenebilirsiniz. Cunku bu defa bambaska bir tarza girismis

      Sil
  10. merak ettim
    izleme listeme alayım
    teşekkürler

    YanıtlaSil

Yorumlariniz icin