1 Nisan 2022 Cuma

Hangi İsa - Aytunc Altındal / Gelecegimizde İslam Var - Roger Garaudy

Kitap: Hangi İsa

Yazar: Aytunc Altındal


Aytunc Altındal aslında bir cok meraklı okur tarafından bilinır ve benim de arastırmalarına saygı duydugum ve bence samimi bir sekilde dogruyu arayan nadir insanlardan biriydi. Hangi İsa isimli kitabı aslında ilk baskıda Yoksul Tanrı olarak basılmıs ama bizim o ünlü 15 temmuzun mimarı cemaat tarafından hukuksuz yollarla baskılandıgı ıcın 2. baskıda baslıgı degıstırıp Hangi İsa seklınde basmak zorunda kalmıslar. 

Yazar oldukca erken bir zamandan beri bu konuda calısmasına ragmen ölmeden yaklasık 7 sene önce gibi gec bir zamanda bu calısmalarını yayımlıyor. Burdan anlıyorum kı Yazar calısmalarını basmak ıcın hic acele etmemis. Yalnız sonda soyleyecegımı en basta soyleyeyım ki kitabın bir eksigi var; Yazar gercekten de kolay zor tüm kaynaklara basvurdugu halde ilginc bir sekilde İsa konusunda Kurana hic bakmamıs ya da baktıysa da bunu kıtabına almayı tercıh etmemıs olmalı. Oysa bence Kuranın kendı gramatıgıne dıkkat ederek ilgili ayetlere (rivayetlere degil) bakılsaydı kitapta haklı olarak verilen bir cok soru isareti cözülmüs olacaktı. 

Kitabın temel savı; İncillerin Kilisenin bir uydurması oldugu ve İsa Karakterının de donemın ortamında bulunan paganların büyük saygı duydukları Tyanalı Apollonius oldugudur. Yani Kimligi Calınan Apollonius su an tüm hırıstıyanların Kiliselerinde Tanrı diye dua ettikleri kisi. Hassas bir konu oldugu icin sosyal medyada kitabın ayrıntısına girmeyecegim. 

Kitap oldukca ilgimi ceken bir calısma oldu ve Altındalın kitaplarına karsı ayrı bir sempatı kazandım diyebilirim. Sahsi olarak da kurandaki ilgili ayetlere artık daha bilincli bir sekilde bakmamı sagladıgı icin de bu kitap bende bir ısık yaktı.

Bu konularla iligili olan herkese Altındalın calısmalarına bakmalarını travsıye ederım. 

Herkese iyi okumalar. 


Kitap: Gelecegimizde İslam Var

Yazar: Roger Garaudy

Bu kitabı daha önceki yıllarda satın almıstım ve okumadan kıtaplıkta durdukca da kendimi kötü hissetmeye basladım. Kitabı aldıgım dönem hem dini konuları ogrenmek ıcın Allahın kıtabı dısında herseye baktıgım bir donemdi hem de Yazarla (en azından yerlestıgı son durakla) aynı topraklarda bulunuyor ve vefat etmesine ragmen kıtapları ve esi vasıtasıyla hala Endulustekı müslümanlar arasında saygı duyulan biri olmasından dolayı ve nihayetinde baslıgının ümit vaadetmesinden dolayı bu kıtabı almıstım. Almıstım almasına ama benım yolculugum farklı bir yone gittikce daha önce almıs oldugum bu kıtapları okumaya hic ihtiyac duymamıstım. Kitaplıkta satın aldıgım halde okumadıgım kitaplar beni oldum olası rahatsız eder ve ömür tüm kitapları okumaya da yetecek kadar uzun degıl. Hal boyle olunca uzun sure kaldıgım o kararsızlıktan kıtabı okuma yonunde bir egilim gösterdim ve gercekten de cok zorlanarak kıtabı bitirdim.. 

Aslında daha önce yazarın Yasanmıs Siir Don Kisot isimli eserini okumus ve o dönem cok begenmıstım. Yazarın yolculugunu göz önünde bulundurdugumda muazzam saygı duyuyorum ve kültür tarihi konusunda kesinlikle referans alınabilecek nadir batılı yazarlardan biri oldugunu düsünüyorum. Yazarın batı kültürü icinde teolojik anlamda özellikle kilise ögretileri ile büyümüs olması her ne kadar daha sonra müslüman olsa da üslübundaki o ince farkın kaynagı olmalı. Herseyden önce bu kitabı yazarken Garaudy henuz musluman olmamıs ama islam cografyası diye tanımladıgımız o yasanmıs kültürü (islamı degil) belki de bizden daha iyi ögrenmis. Yazar Tassavufu, Edebiyatı, Bilimi, islam öncesi bölgesel inancları vs. o kadar cok okumus ve sindirmis ki kurandan vermeye calıstıgı ayetleri de maalesef hep bu ogrendıgı dıs ve atıl bılgılerı desteklemek ıcın anlamlarını bozmus ve hatta maalesef ki büyük saskınlık yasayarak yazıyorum kı 4 ayetlik ihlas süresine 5. bir ayet ekledigini görünce her ne kadar okudugu o kuran dısı kaynaklarda bu yapılan seyın benzerlerine sahıt olmus ve bunun yanlıs olmadıgını dusunmus olsa bile benim icin bu kadarı fazlaydı. Kitap İslam hakkında degıl, sadece belki islam cografyası dıye tanımlanan bır bolgedekı genel kültüru anlatmıs diyebilirim. Yani kitap bence aslında bir islam cograyası bilim ve sanat tarihi kitabı.

Bazı İnanclı okurların özellikle dini konularda elestirel bir bakısa sahip yazılardan rahatsızlık duydugunu bildigim ıcın ve tartısma ortamı olusturmamak ıcın özellikle ayrıntıya girmeyecegım. Sonuc olarak ozellıkle endulus ve mezopotamya ozelınde dogunun kültür tarihini kabaca ortaya koyan guzel bir deneme olmus. Ben olsam baslıgı Gelecegımızde İslam var degıl, Gelecegımızde dogu kültürü var demeyi tercih ederdim cunku baslıktan dolayı benım gıbı kitabın ıcınde islamı temel alan bir yaklasım oldugunu zanneden okurlar cıkabilir. 

Herkese iyi okumalar


2 yorum:

  1. aytunç altındağ tam olarak neyi araştırmış onu anlamadım aslında bilginin kaynağından uzaklaşıp bilgiyi aramak gibi bir şey yapmış gibi geldi bana

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilerek burda ayrıntiya girmedim, yazarin kitaplarina pdf olarak ucretsiz ulasabilirsiniz. Hacimli bir kitap de degil aslinda. Ilgilendiginiz bir konu ise ve gercekten merak ediyorsaniz bir goz atin derim. Ayrica konuyla ilgilu akademik bir yaklasim tercih ederseniz zafer duygunun konuyla ilgili isa,pavlus,inciller kitabini pdf olarak ucretsiz ulasabileceginiz icin tavsiye ederim. Eger satin alirim derseniz zafer duygunun tum calismalarini tavsiye ederim aslinda. Size de iyi okumalar

      Sil

Yorumlariniz icin