1 Temmuz 2022 Cuma

Ulysses Moore Serisi - Küçük Şehzade ve Büyülü Parmak

Kitaplar: Ulysses Moore (ilk 13 kitap)

Yazar: Pierdomenico Baccalorio


Bu defa Çocuk-Genç edebiyatı örnekleri paylaşacağım.

Italyan yazarin 2004 de yayımlamaya başladığı ve şimdiye kadar bildiğim kadarıyla 18 kitaba ulaşan bir macera serisi olan Ulysses Moore'un ilk 7 bölümünü 2021 de, kalan 13. Bölüme kadar olan kitaplarını da 2022 de okudum. Son 5 kitabının pdf sini bulamadığım için okuyamadım. Sonuç olarak 2 seneye yayarak serinin 13 kitabını okumuş oldum.

Aslında okumak için bu tarz kitapları pek seçmem ama büyük oğlum (12) bu kitabı okumaya başladığında çok beğendi ve benim de okumamı istedi. Daha sonra oğlumun kolu kırıldığı dönemde aynı zamanda corona da olup havele geçirdiği gün serinin 6. Kitabını okuyordu ve o günden sonra psikolijik olarak bu kitap onda o zor günleri çağrıştırdığı için okumaya devam etmedi. Ben de serinin bulduğum tüm kitaplarini okuyup oğluma anlattım.

Başlangıçta 6 kitaplık planan seri daha sonra 2 senelik zaman atlamasiyla 12. Kitaba kadar devam ediyor ve 13. Kitapta da karakterler tamamen değişiyor. Yani seriyi ilk 6 kitap, sonraki 6 kitap ve devami olarak 3'e bölebiliriz aslinda
Londradan ebeveynleri ile birlikte Kilmore koyundaki Argo villasına taşınan Julia ve Jason Covenant isminde ikiz kardeşler burda Rick isminde bir çocukla arkadaş olurlar.  Villa ile birlikte devraldıkları bahçıvan yaşlı Nestor'un da özel müdahelesi ile birlikte Gizemli Argo villasında gizli geçitler bularak sürükleyici bir maceraya atılırlar. Daha sonra bir çok yan karakter eklenen seride karakterler ve mekanlar oldukça fazladır ki ben okurken bazan kişileri ve mekanları karıştırdığım da olmuştur.

Kitaplarin hepsi gercekte bu kitaplari basan yayinevinin yine gerçek yazarın  yayınevine gönderdiği yazıların deşifre edilmesi ile ortaya çıktığını ifade eder. Kitabın kurgusunu gerçek hayatın ayrıntıları ile süsleyerek, sanki bu maceranın gerçekten yaşanmış olduğu, böyle bir yerin var olduğu izlenimi verilerek aslında okuyucu bu kitaplardaki kurguda gerçek gibi yansıtılan gizemlere ortak edilir.

Başlarda beğenerek okudum ve yapılan bazı göndermeleri muhteşem bulsam da seriyi iki seneye yaymış olduğum için olsa gerek bir yetişkin olarak sonlara doğru yapılan tekrarlardan sıkıldım diyebilirim. Mesela 13. Kitap boyunca anlatılan gemi ve yolculuk metaforuna bayıldım. Ilk kitaptakı kapı meraforu merak uyandíran ve içi dolu dolu hikaye kaldíracak bir unsurdu ve yazar da bunu başaríyla değerlendirmis. Karakterlerin üstünde hep saklı tutulan gizem ve bilinmezlik okuyucuyu kitaba bağlıyor. Farklı Kültür, Tarih, Coğrafya ve anlayışların harmanlanması özellikle genç okuyucunun hedeflendiği bu seride bence dengeli bir şekilde seriye yayılmış.


Serinin isimleri sırasıyla şöyledir

• Zaman kapısı
• Unutulmuş eski Haritalar Dükkanı
• Aynalar Evi
• Maskeler Adası
• Taşların Muhafızları
• Ilk Anahtar
• Saklı Şehir
• Yıldırımların Efendisi
• Gölgeler Labirenti
• Buzlar Ulkesi
• Kül Bahçesi
• Hayali Gezginler Kulübü
• Zaman Gemisi
Buraya kadarını okudum. Aşşağıdaki 5 kitabı ise bulamadım

Karanlık Limanlara Seyahat
Hayali Denizlerin Korsanları
Asiler Adası
Savaş Zamanı
???

Aslında hem bu kadar uzatılmasa hem de biraz daha yetişkinler düşünülerek kaleme alınmış olsa çok daha popüler bir seri olabilirdi.

Çocuklara ve benim gibi çocuklarıyla okuyan ebeveynlere tavsiyemdir...

Iyi okumalar



Kitap: Küçük Şehzade
Yazar: Cahit Zarifoğlu


Ayrıca yıl biterken bu sene çocuklarla okuduğum 2 çocuk kitabını daha burda bahsedeyim dedim.

Türk edebiyatının usta şairlerinden olan Cahit Zarifoğlundan Küçük Şehzade kitabını okudum. Bu kitap aslında hem olayların kendi kültür havzamızda geçmesi hem de karakterlerin kendi tarihimizden esinlenerek kurgulanması dolayısıyla, özellikle (popüler) çocuk edebiyatında yabancı kökenli yazarlara bu kadar boğulmuşken bence hem okuyucuya farklı bir okuma deneyimi sağladığı için hem de gözardı edilen kendi birikimimizi bahsi konu aldığı için ben bu kitabı ayrı bir yere koydum diyebilirim.

Cahit Zarifoğlu’nun yazdığı Küçük Şehzade adlı çocuk kitabı, 95 sayfadan oluşur. Siyah beyaz resimlerle süslenen kitapta birbiriyle bağlantılı beş hikâye bulunur. İlk üç hikâye, kitaba adını veren küçük şehzadeyle ilgiliyken son iki hikâye, padişah ile Şeyh Abdülkadir arasında geçen olayları anlatır. İyiyle kötünün bir arada yer aldığı hikâyelerin her biri okurlarına pek çok mesaj verir. Yıllara meydan okuyan eser, her ne kadar bir çocuk kitabı olsa da gerek ele aldığı konularla gerek sade ve anlaşılır diliyle her yaştan okura hitap eder.


Kitap: Büyülü Parmak
Yazar: Roald Dahl


Bu yıl en az bir yabancı dilde kitap okuma kararım gereği kolay olsun diye seçtiğim Çarlinin Çukulata Fabrikası kitabının ispanyolcasını okumuştum (Charlie y la fabrica de Choclate). Aynı yazardan (Roald Dahl) bulduğum başka bir çocuk kitabını da okuduk benim küçüklerle birlikte.

Bu sene merak saldığım doğa ve çevre konusunda bir kitap aslinda bu da. Kitabın kahramanı küçük kız sinirlendiği vakit büyülü parmağını uzatıyor ve kötülük yapan insanların yaptıklarını yaşamalarını sağlıyor. Ordek avlayan komşularını ördeklerle yer değiştirip avcılık ile hayvanlara yaptıkları zulmü komşulatının da yaşayarak görmelerini sağlıyor bu kitapta. Cocuklar bu kitabı okurken çok güldüler, tavsiye ederim.

Not: Aynı yazarın George'un Harika Ilacı kitabını da okuduk ama şahsen beğenmediğim için burda ayrı bir başlıkla bahsetme gereği duymadım. Keza kitap boyunca çocuğun sevmediği büyükannesini zehirleme girişimini okuyorsunuz.

Herkese iyi okumalar


10 yorum:

  1. Merhabalar, kitapların hiç birini bilmiyordum, güzellermiş gerçekten. Seri biraz daha büyüklere hitap etse okumak isterdim ama küçükler için ilgi çekici olacaktır. Teşekkürler, çok güzel yorumlamışsınız her şeyi. :)

    YanıtlaSil
  2. Merhaba, hoşgeldiniz. Ben de çocuklar aracılığı ile öğreniyorum böyle kitapları 😊 13 kitabını okumuşum buraya yazmadan geçmeyeyim dedim 😁

    YanıtlaSil
  3. Ulysess Moore'u biliyordum ama detaylara vakıf değildim peki iyi oldu bu yazı. Cahit Zarifoğlu'nun böyle bir kitabı olduğunu ise hiç bilmiyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz, Ulysses Moore güzel ama biraz gençlere hitap ediyor. Cahit Zarifoğlu’nun motorlu kuş gibi başka çocuk kitapları da var aslında. Çocuk desem de bakmayın bence yetişkinlere de hitap ediyor. Masallar gibi .....

      Sil
  4. o çoklu seriyi bilmiyordum, teşekkürler, lazım olur hıhım :)

    YanıtlaSil
  5. bu hafta sen de katılsanaaa ağaç ev sohbetlerimize, değişiklik olur sanaaa, istersen tabiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel bir aktivite, konu da guncel ama hiç vakit yok ki... ben senin yayinda yorumlarda yazayim kisa birsey en iyisi

      Sil

Yorumlariniz icin