15 Mayıs 2021 Cumartesi

Birer Kitap: Emre Dorman, Mehmet Azimli ve Ömer Müftüoglu

Allah'a Öğretilen Din

Emre Dorman

Tüm kitaplarını pdf formatında ücretsiz olarak okuyucuya sunan nadir yazarlardan biri olan Emre Dorman'ın "Siz Allaha dinini mi öğretiyorsunuz" ayetinden hareketle isimlendirdiği ve bence meseleyi gayet kapsamlı ve titiz bir şekilde derlediği kitabı "Allaha öğretilen din" i okudum.
Kitapta derlenen bahse konu hadis kaynaklarına ve tabi ki Kuranın içeriğine de nacizane biraz hakim olduğum için kitap bana çok tanıdık geldi ve su gibi, bir çırpıda okudum. Ayetlerde de bize defalarca emredildiği üzere; Allahın dinini sadece Allaha has kılmak adına bu kitabın da okunmasını herkese tavsiye ederim.
Yazarın kendi dilinden kitap tanıtımını da aşşağıya ekliyorum :
Dini konularda neredeyse her kafadan bir ses çıkıyor ve Allah'tan öğrenilmesi gereken din, Allah'a öğretilmeye kalkılıyor. Allah tarafından indirilen dini O'na öğretmeye kalkanlara şöyle söyleniyor Kur'an'da: "Siz Allah'a dininizi mi öğretiyorsunuz? Oysa Allah gökte ne var, yerde ne var hepsini bilir. Allah her şeyi çok iyi bilmektedir." (Hucurat Suresi 16) "…De ki: Allah'ın, göklerde ve yerde bilmediği bir şeyi mi Allah'a haber veriyorsunuz?" (Yunus Suresi 18).
Peygamberimiz Kur'an'da: "Ben sadece bana vahyolunana uyuyorum." (En'am Suresi 50), "Sizi sadece vahiy ile uyarıyorum." (Enbiya Suresi 45) diyor ve Kur'an bize peygamberimizin hesap günü: "Rabbim gerçekten benim toplumum, bu Kur'an'ı terkedilmiş (bir kitap) olarak bıraktılar." (Furkan Suresi 30) diyerek ümmetinden şikâyet edeceğini bildiriyor. Buna rağmen Kur'an ile yetinmeyen ve ayetlerini içlerine sindiremeyenler, bu uyarılara ve "İste bunlar, Allah'ın ayetleridir ki, onları sana hak olarak okuyoruz. Hal böyle iken Allah'tan ve onun ayetlerinden sonra hangi hadise (söze) inanıyorlar" (Casiye Suresi 6) gibi ayetlere rağmen "hadis" başlığı altında dinimiz ve peygamberimiz hakkında Kur'an'a uygun olmayan birçok rivayette bulundular ve bu rivayetler ile Allah'ın indirmiş olduğundan uzak yeni bir din uydurdular.
Bu çalışmada geleneksel din algısı açısından Kur'an ile birlikte dinin kaynağı kabul edilen ve en güvenilir hadisleri ihtiva ettiği iddia edilen Kütüb-i Sitte'deki (altı meşhur hadis kitabındaki) hadis rivayetleri ele alınmıştır. Bu rivayetlerin en başta Kur'an ile sonra kendi aralarında sonra da akıl, mantık ve yaratılışımız ile çelişkileri gösterilmeye ve Kur'an'dan hareketle dinimiz ve peygamberimiz hakkında doğru bilinen yanlışlara dikkat çekilmeye çalışılmıştır.


Kitap: Cahiliye'yi Farklı Okumak
Yazar: Mehmet Azimli


Satın aldığıma pişman olduğum bir seri olan Azimlinin Farklı okumak başlıklı kitaplarına kendimi zorlayarak da olsa başladım. Okumalarım ve inancım dahilinde kurana tarihsel bakış açısı ile yaklaşan kitaplar benim için sadece bir oryantalistin peygambere "ne kadar ileri görüşlü adammış" demesi kadar etki ediyor keza müslüman yazarların da islamın peygamberin şahsi sosyal buluşuymuş gibi cümleler kurmaları yanlış yerde olduğumu gösteriyor bana. Yine de konu inancım ise özellikle kendi görüşüme zıt kaynakları okumak emin olmam adına gerekli bir şey.
Öncelikle söylemeliyim ki ortada farklı okunan hiçbirsey yok. Gelenekten herşey olduğu gibi alınmış; mesela; peygamberin kudusü kıble olarak belirlemesi yahudilere hoş görünmek içinmiş ama yahudiler hiç oralı olmayınca kıble tekrar kabe olmuş. Peygamber bir şeyi haram etmek istemiş ama iran ve çevresinde o şeyi yapanların zarar görmediklerini öğrenince o seyi haram etmekten vazgeçmiş vs.... sanki peygamber oryantalistlerin dediği gibi kendi başına bir din uydurmuş havası verilen ama tabiki islamın ilahi din olduğunu iddia eden insanın aklını karmakarışık eden bir yaklaşım tarzı.
Israfil balcıdan siyer yazımının zorluğunu görmüştüm çunkü rivayetlerde her konuda herşey var... kafaların karışmaması mümkün değil. Mehmet azimlinin verdiği tarihi verilerden dolayı teşekkür ederim kitabın bana en büyük katkısı cahiliyeye ait nerdeyse herşeyi kurana anlam olarak giydirdiğimizi farkettim. Metnin ne dediğini anlamak yerine zihnimizdekini kurana söyletmek için uğrasmışız ki sonuçta ortaya çıkan şey: bizim islamdan zannettiğimiz nerdeyse herşey cahiliye adeti imis.!!!
Tarihsel kuran yaklaşımına sempati duyan ya da merak eden okuyuculara Farklı okumak serisini tavsiye ederim.
Iyi okumalar


Kitap: Günümüz Müslümanının Kuranla İletişimi
Yazar: Ömer Müftüoğlu


Kitap büyük çoğunluğunda günümüz bilimi ışığında ietisim yöntemlerinin anlama üzerindeki etkisi hakkında bir metod içerse de bu bilgileri Kuranı anlama konusunda uygulamaya çalışırken vahiy ile beşeri mesajlar arasındaki ayrımı iyi yapamadığını düşünüyorum. Geleneğin bize aktardığı bir çok tezatı kendi sunduğu metodla anlayabilmek için tutunduğu "kuranın Hitap olduğu" konusundaki ısrarı dışında yazar aslında oldukça eleştirel ve doğru noktalara değinmiş.
Genel olarak iletişim metodu sunması hasebiyle faydalandığım bu kitap okuyucuya sunduğu metodu kurana uygularken çelişkiler içine girdiğinden dolayı bazı yerleri okurken çok zorlandım. Yine de hiçbir kitap mükemmel değildir ön bilgisinden hareketle konuyla ilgilenenlere bu kitabı okumalarını tavsiye ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlariniz icin