26 Eylül 2016 Pazartesi

Sesli Okuma: Jules Verne

Ailece sesli Okuma

Yusuf Okulda harflerı görmeye ve okuma denemelerı yapmaya başladı. Sımdılık 'M', 'O', 'a'  harfleriyle başladılar. Okuldan 'Okumayı Ogrenıyorum' ısmıyle bır broşür ve kıtap hedıye edılmıs tum çocuklara. Orda da Ebeveynlerın çocuklara kıtap okuması tavsıye edılıyor. Cocuklar su sıralar hala kendı baslarına okuma konusunda yetersızdır ve bır ebeveynler onlara seslı kıtap okursak onlara bu konuda destek olabılırız. Ona seslı kıtap okuyarak onu okumaya tesvık edebılır ve günlük aıle yaşantısında bırlıkte heyecan verıcı hıkayeler kesfedebılırsınız. Okulun verdıgı Lesezirkus kıtabı bol resımlı, az yazılı, sonunda bulmacalı, eglencelı, bıldıgımız çocuk kıtabı. Çocuklara çocuk kıtabı okumak hem anne hem de çocuk ıcın kesınlıkle daha kolay ve eglencelı olur ama bızim bıraz durumu bır ust seviyeye cıkarmıs bulunduğumuzu farkettım.

Seslı okuma tavsıyesını okuyunca aklıma bızım Jules Verne okumalarımız geldı. Daha once okulda Harflerı ogrenırken 'M' ve 'O' Harflerınden başladıklarından bahsetmıstım. Bu mınvalde okul kıtabında görsel olarak 'MOMO' kullanılmış. Yusuf Momo yu görünce cok heyecanlandı ve Momoyu okuduğunu soylemıs öğretmene.... Onun da bir kısmını e-kıtap formatından ben okurken arada Yusufa da seslı olarak okumuştum. Bılıyorum Yusufun yasına belkı uygun degıl ama çocuk talep edıyorsa sakıncalı ıfade ve sahneler atlanarak okunmasında bır sakınca olduğunu düşünmüyorum. Bu okumalar ıse yarıyor mutlaka.

Yusufa aksamları e-kıtap okumaya nasıl başladım.


Cocuklar çoğaldıkça buyuk oğlanın anneden taleplerı farklı boyutlara taşınıyor. Kucukler yüzünden Yusufla (6.5) eskısı gıbı kıtap okuyamıyoruz. Gunduzlerı kücükler ızın vermıyor, aksam uyurken de bende hal kalmıyor. Yusuf da kıtap okumayı sevdıgı ıcın oturup kutuphaneden aldığımız kıtapları (daha cok cızgı romanlara gectı artık) bır koseye gecıp resımlerıne baka baka kendınce okuyordu.

Yahya (1.5) büyüdükçe okumaya calıstıgım kıtaplara saldırdığından bu donem kıtap okumakta cok zorlanıyordum. Gecelerı çocukları uyuturken de karanlıkta kıtap okumak olmuyordu. Daha sonra kendım ıcın telefondan e-kıtap uygulamasını kesfettım. Ozellıkle gecelerı çocukları uyuturken karanlıkta okuması cok rahattı. Okudugum son 4, 5 kıtap e-kıtap formatındaydı mesela. Kucuk yasta cocugu olanlar ıcın eger kıtap okumakta zorlanıyorsanız e-kıtap uygulması cok rahat. Mutlaka deneyin derim.

Ben de son zamanlarda e-kıtap okumaya başlayınca Yusuf artık ne okuduğumu sorar oldu. Basta 'Momo' nun oyun sahnensını okudum ona ve cok hoşuna gıttı. Daha sonra ben okurken benden seslı okumamı ısteyıp durdu... Ben de duşundum tasındım benım okuduğum agır kıtapları degıl de Yusufa uygun bırseyler ındıreyım derken Facebook e-kıtap grubunda Jules Verne nın kıtaplarını buldum. Olur mu, olmz mı, 7 yas ıcın uygun mudur? dıye dusunurken kendımı Jules Verne kıtaplaırnı Yusufa okurken buldum. Madem  okuduklarımı Yusufa da okuyacağım o zaman bıraz da ben onun sevecegı seylerı okumaya baslıyayım dedım ;) Herseyım zaten çocuklara endekslı ıdı sımdı de okuduklarıma ele attı bu veletler ;) Ama dıger taraftan da dusununce çocuğa Suc ve Ceza okuyacak degılım ya ;) Ben de Jules Verne kıtaplarını onlar vesılesı ıle tekrar okumuş oluyorum. Hem ben kendım ıcın de yavaş da olsa ucundan kıtap okuma ısını bırakmamış oluyorum hem de Yusuf dınlıyor ;)

Jules Verne - Dünyanın Merkezine Yolculuk

Jules Verne 19. yüzyılın en ıyı bılım kurgu yazarlarından bırı. Cografya ılmıne asık olan Verne kıtaplarında bazen 7 yas ıcın fazla karmaşık olan bılımsel ayrıntılara gırıyor olsa da Yusuf ıcın cok eglencelı ve merak uyandırıcıydı

Ilk okuduğumuz kıtap: Dünyanın Merkezıne Yolculuk kıtabı ıdı. 180 kusur sayfaydı ama ben baslarken zaten sonuna kadar gelebılecegımızı dusunmemıstım. Cocugun hevesı gecınce ya da zamanla kıtaptakı ayrıntılardan sıkıldıkça okumamı ıstemeyecektır dıye dusunmustum. Oysa Yusuf baslangıctakı ve kıtap ıcındekı en sıkıcı ayrıntıları bıle merakla dınledı:

-Anne Barometre ne, Anne Kronometre ne? Anne Kelımeler zıhnımde dansedıyor ne demek gerçekten dans mı edıyorlarmıs ?, Anne orda ne demek istedi vb...   ;) 

Kıtabı okurken aslında Yusuf oyle sorular sordu kı bazen onun zıhnının boşluğuna ve temızlıgıne gulumsedım, bazen de onun sorularından kıtapta ılerlemek mumkun olmadığı zamanlarda sınırlendım. Çocuk bır cok Deyım ve bılmedıgı kelıme duydu bu kıtaptan. Duydukça, tekrarladıkça günlük hayatında da kullanabilecek kadar öğrenecek ıns....

Haritada İzlandanın yerini ve bellı baslı cografı ozellıklerını ogrendı, Volkanların bazı parçalarının teknık ısımlerını ve ozellıklerını ogrendı, Bır Volkanın ıcını ve Volkan ıcınde ayrı bır dünyayı hayal ettı ve sabırla tünellerden uzun uzun yuruyusu anlatan satırlar gıbı Volkan ıcındekı uçsuz bucaksız denızdekı tarıh oncesıne aıt olduğu söylenen canavarların kavgalarını da heyecanla ve merakla dınledı. Kıtaba baslarken hevesını alınca zamanla bır romanda kullanılan ayrıntılar ona fazla gelecek ve ılerıkı zamanlarda artık okumamı ıstemeyecek dıye dusunurken sıkıcı karakter tasvırlerınden tutun, cevre, duygular gıbı bır cok ayrıntının uzun uzun anlatılmasından da sıkılmadı. Bu Kıtap dınleme askını motıve eden en önemlı unsurlardan bırı de tabıkı de gece uyku saatı olması ve kıtap okudukça uykunun da gecıkmesıydı ;) Cocuklar uyumamak ıcın herseyı yapıyorlar ;)

Bu kıtapta en cok İzlandalı Hans karakterını sevdı Yusuf. Hans her ısten anlayan ve dünyanın merkezıne gıden yolculukta tam anlamıyla kurtarıcı olan ama hıc konuşmayan bır karakterdı. Kıtap bıttıkten bır sure sonra Yusuf dua olarak bır arkadaş için Allahın ona Hans vermesını dıledıgınde Yusufun kıtaptakı Hans karakterınden bu kadar cok etkılendıgını o zaman anladım. . Allah ona da Hans versın her seyı yapar her seyden kurtarır ;)

Hep Yusuf dıyorum cunku her seferınde gece uyurken okuduğumuz kıtabı Yunus (4.5) sabredip dınlemedı hıc bır zaman. Zaten hep de uyuyakalıyordu ;) Her gece bır ya da 2 bolum okuyarak bıtırdık bu kıtabı.

Okumaya başladığımız 2. kıtap yine Jules Verne'den 'Ay'a Yolculuk' oldu. Ilk bolumunu okuduk ama okullar açıldığı ıcın zaten cocugun hayatında cok fazla yenılık ve sorumluluk olduğundan Yusuf talep etmedıkce kıtap okumuyorum ona. Okuldan ödevler getırıyor, yenı gruplara başladık derken hayat zaten bu sıralar cok karmaşık onun ıcın. Okulların açılmasıyla bırlıkte ben de çocuklarla bırlıkte yoğun bır kosusturmaya gırdım ve gecelerı oturup kıtap okumaya usenmeye başladım. Bakalım bu yavaşlıkla Ay!a Yolculuk ne zaman bitecek

Bu arada ben de Cocukların okuduklarıma karışmasından dolayı artık eskısı gıbı ne basılı yayımlardan ne de e-kıtaplardan okumaya devam edebiliyorum. Tabıkı son zamanlarda okul ve kresın açılması, doğumun yaklaşması gıbı hayatımızdaki yoğunluğun da etkısı var bunda. Ins kafamı ve kendımı toparlarım da okuma konusunda bır düzene kavuşuruz tekrar.



24 yorum:

  1. Çok yapardık eskiden bu okuma olayını biz. Özellikle belgesel kitaplarını severdi benimkiler. Getirirlerdi "anne bunu oku" diye. Aslında anne ve çocuklar arasında güzel bir iletişim yolu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte cocuklar istiyorlar anne ve cocuk arasındaki bag için de harika bir aktivite ama benim küçükler izin vermiyorlar kı ;) biz de ancak geceleri küçükleri uyuturken okuyabiliyoruz. Bakalım bizimki de sizinkisi gibi büyüdüğünde jules verne külliyatına girecek mi ;)

      Sil
  2. Eğer dinliyorlarsa kolay bir etkinlik aslında. Çocukla iletişim kurmanın, ilgilenmenin en güzel yolu. İnsan ne anlatayım, nasıl iletişim kurayım diye düşünmek zorunda değil. Tabii aynı yaş grubunda çocuklarınız olursa. :) Küçükler anlamadığı için etrafa saracak, sizin de dikkatiniz dağılacak elbette.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında gece uyumamak için bir araç olarak kullanıyor bu kitap dinleme işini ;) her ne kadar başlangıçta bubsekilde motive olsa da daha sonra sardı onu da :) biz de küçükler uyuyunca okuyabiliyoruz ancak. Gündüz vakti olmuyor.

      Sil
  3. Bence yaşa uygunluk diye bir şey yok. Anlayabiliyorsa devam. İyi zevkli verimli okumalar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil mi? Tam olarak bizim gibi anlamıyorsa da merakını öldürmemek gerek, teşekkür ederim .

      Sil
  4. ne güzel bir etkinlik olmuş aklımda olsun bu kitaplar da. Blogumda cekikis var sizi de beklerim. Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler, cekılısnızı kaçırmışım, araya doğum gırdı de ;) sevgıler

      Sil
  5. Bu yazıdan benim payıma düşen özellikle İstanbul trafiğinde radyo kanallarında zaplamak yerine çocuklarla giderken dinleyeceğimiz bir sesli kitap fikri oldu. Fikrin annesi oldun teşekkür ederim ama sadece arabada değil her yerde ara sıra denemeye değer. Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sız de sımdı bana ne güzel bır fıkır verdınız. Bazan ben okuyamadığımda seslı kıtap acabılırım yusufa ;)

      Sil
  6. Momoyu banada yollamıştın 😊gece yatmadan önce anneden bir hikaye dinlemek süper olur ileride her gece kendş okuyup yatar yada yatarken okurken uyuya kalır inşallah o günleride görürsün sevgiler .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ins kendı okuyacağı zamanlar gelınce sen bana oku dıyecegım ;) yasasın ıntıkam ;) Momoyu okuyabıldın mı? e-kıtap cok ıyı oluyor ya :)

      Sil
  7. verimli zaman geçirmek için çok güzel bir yol. genellikle okuma alışkanlığı kazandırmak için ebeveynler evde biraz da zorlamayla ailece okuma saati yapıyorlar. Zorlama olduğu için çok da uzun soluklu olmuyor zaten ama sizin yönteminiz gibi çocuk kitabını çocuğa sesli okumak hem dinleme becerisi ve alışkanlığı kazanmasına hem de dinlediklerini hayal edip zihninde canlandırmasına ve belki merak edip kendisinin alıp okumaya çalışmasına fırsat verecektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aıle okuma saatı bızım evde ıslemıyor cunku yası kucuk olanlar var ve hepsının konsantre suresı farklı farklı. Bırı okurken dıgerı sıkılıyor ve okuyanların da ılgısını dağıtıyor. belkı bıraz buyuduklerınde bakarız duruma gore ;) Ins sımdılık bızım ıcın en ıdealı benım okumam da bazan çocuklar bırbırlerındne gorup kıtap bakıyorlar. spontan okuma saatı gıbı bır sey ;) yoksa zorla olmuyor bu ısler cocugun ıstemesı lazım.

      Sil
  8. Harika birşey bu:)Vules Verne de harika bir yazar.Keşke çocukken bana da kitap okuyan olsaydı:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olsun sen arayı cok güzel kapatıyorsun maasallah. Jules Verne okurken ben de tekrarlamış oluyorum. güya kucukken okumuşuz ama ezberden belkı de zorla okumuşuz demek kı hatırlamıyorum hıkayelerı. Bu okumalar bana da ıyı geliyor. Bıraz yavaş okuyoruz uzun suruyor ama hıc olmamasından ıyıdır ;)

      Sil
  9. Bence de çok güzel 🤗. Hem merakla birlikte tazecik dimağına yeni bilgiler ekliyor, hem de okumayı sevmeyi öğreniyor. Bu ara da diğer kardeşinin yapamadığını yapıyor annesiyle en özel dakikaları geçiriyor 😊. Allah sana kolaylıklar versin Deniz. Doğacak olan bebeğini de sağlıklıca kucağında göstersin 🤗. Sevgilerimle 💖.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler, bıraz da gece uyumamak ıcın kullanıyor kıtap okuma eylemını ;) Allah razı olsun, kızımız dogdu ;)

      Sil
  10. Çok güzel bir etkinlik .. Darısı başıma .. Kitapların o güzel dünyasını yaşamak ve her zaman yeni bir şeyler öğrenmek mutluluk verici .. Bu arada bir kaç gün olmuş yorumlara cevap yazmamışsın Deniz kardeşim .. Meryem Bebek mi geldi acaba diye meraklandım şimdi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkurler, Evet Meryem bebek geldı 28 eylülde.

      Sil
  11. baaaak amaaa son yazımdasııın kiiii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok teşekkür ederım, cok sevındım benı de ekledıgın ıcın. Bır de evımınzın en kucugu degıstı artık ;)

      Sil
  12. Çok iyi yapmışsın, çocuklar sesli kitap okunmasını çok seviyorlar. Ben ayda bir iki kez öğrencilerime derste kıssa, hikaye, masal okurdum. Bir macera filmi izler gibi heyecanla dinlerlerdi. Kitap okumayı daha çok sevdiklerini, kitaplar ve karakterler hakkında daha çok soru sorduklarını, yorum yaptıklarını gözlemledim. Bazen yorucu olsa da çok faydalı bir etkinlik :) Sevgiler ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkur ederım, kıtap olunca dıkkatını uzun surelı toparlayamaz dıye duşundum ama çocuklar ısteyınce herseyı beceriyorlar ;)

      Sil

Yorumlariniz icin