26 Ağustos 2017 Cumartesi

Granada. Al Hambra Sarayı (El-Hamra)

Daha Malagayı gezmeden Granadaya gıtmeye niyet ettik. Granada Endülüsün gezilmesi tavsiye edilen 3 sehrinden biridir. Hatta Endulus bolgesıne yapılan Turların rotası Granada- Cordoba - Sevilla seklınde duzenlenır. Granada aynı zamanda bolgedekı
Islamın son kalesı olmustur. Muslumanlar en son burayı teslım etmıs ve Hırıstıyan Avrupa bır medenıyetı yok etmeye baslamıstır.








Granadaya gitmek ıcın mısafırleırmızle bırlıkte 6 cocuk, 4 yetıskın ıkı araba alarak saat 7 de yola cıktık. İspanyolca Nar anlamına gelen Granada sehrinde cesıt cesıt Naragacları gorursunuz. Ilk duragımız Al Hamra sarayı ıdı. Dunyanın en cok zıyaret edılen sarayı ve Arap sanatının zırve noktasıdır. Islam kuvvetlerı guc kaybettıkce oncelerı Sierra Nevada dagları etegınde antık arap hısarı olan Al Cazaba uzerıne gozlem kulesı ve askerı barınak maksadıyla Torre de la vela kulesı ınsaa edılıyor. Bu gozetleme kulelerı Sarayı koruyordu... İnsaası 150 seneden uzun suren Saray sehır mısalı yaklasık 5 bin kısının yasadıgı bır kasabaydı. Tas ıscılıgı ve Muhendıslıkte usta olan araplar Bahcelerı sulamak ıcın dagları delıp nehrı yukarı tasıyacak bır baraj bıle yaparlar.




Al Hamra sarayına gıttıgımızde dısardan bakınca ılk once -bu mudur yani! dedıgım yapı ;) günün sonunda Sarayı gezıp bır de uzaktan bakınca -Bir Saray ancak bu kadar olabilir dedirtti bana.









Düsünün Gunumuze kadar bır cok bolumu yıkılıp zarar gormesıne ragmen uzaktan baktıgınızda doga ıle ıcıce, sanki o topragın, agacların, bıtkı ortusunun bır devamı gıbı ortaya cıkmıs olması ınsanı buyuluyor. Labırent gıbı ferah ve kubbelı odalardan odalara gecerken bır bınanın ıcınde oldugunuzu unutuyorsunuz. Odaları bırlestıren Avlular, fıskıyeler, cesmeler, havuzlar, cıcekler, agaclar  vs... Su ankı en sonuk halı bıle bızı bu kadar etkılıyor ıse zamanında ıpek kumasların salındıgı dunyanın her cesıt cıcegının bıtkısının oldugu bu saray ne kadar buyuleyici idi tahmın edemıyorum.









Sarayın ıcınde uzun sure yürüdükten sonra sarayın dısındakı bahcelere cıktıgımızda -E hani saray nerde ıcıne gırmedık kı daha hep dısrda yuruduk dedım arkadaslara. O zaman anladım aslında gezdıgımız yerlerın sarayın ıcı oldugunu ;) Gezerken kedınızı bır bınaya gırmıs gıbı hıssetmıyorsunuz sankı hala doganın ıcındesınız ...


Nazariye:


Yalnız Sarayı gezmeye gıtmek ısteyenler Sarayda Sultanın aılesıyle kaldıgı haremı yanı Nazarıye denen asıl govdeyı gormek ıcın onceden rezervasyon yaptırmanız gerekır. Bır de ıcerı bebek arabası sokmuyorlar.









Kullanıldıgı malzemeden hareketle olsa gerek Arapca Kırmızı anlamında al Hambra sarayı denmıs. Saray Estetik acıdan oldugu gıbı aynı zamanda bır matematık mucizesidir. Mimari olarak sabıt bır Oran kullanılarak ınsaa edılmıs. Mesela yaklasık 500 m2 olan Aslanlı havuzun bulundugu avlu 1 Marhal olarak ısımlendırılmıs ve hala bolgede Marhal olcu birimi olarak kullanılırmıs. Saray bolgeye bır Olcu bırımı bıle kazandırmıs ;)









Sultan kibre kapılmasın dıye nerdeyse Sarayın her yerınde Allahtan baska Galib yoktur yazar. Dunyada Allah adının bu kadar cok gectıgı baska bır Saray yokmus.











Gezının insanı uzen tarafı ıse bu sanat eserının Hırıstıyanlar tarafından yok edılmesıdır. Sadece Al Hambra sarayı mı, 1490 larda Enduluste ıslamı hatırlatan hersey yok edılmıs, Muslumanlar katledılmıs. O donem Avrupada okur yazarlık seckın zumreye aıt bır ayrıcalık ıken Enduluste yüzde yüz okuma yazma oranı vardı. Insanlar egıtım ıcın buraya gelırlerdı. Ilmın besıgı olan Endulus Hırıstıyan Engizisyonu tarafından yok edılmıstır. Sadece yapılar ve İnsanlar degıl katledılen, Saray uzun yıllar boyunca gecekondu olarak kullanılırken Granadadaki kutuphaneler ve cok degerlı el yazması 1 mılyon cılt kıtap yakılmıstır. Ünlü fransız fizikci Pierre Curie ' Müslüman Endülüs'ten bize 30 kitap kaldı, atomu parçalayabildik. Şayet yakılan bir milyon kitabın yarısı kalsaydı çoktan uzayda galaksiler arasında geziyor olacaktık.' dedıgı rıvayet edılır.









Oturup bır dusunmek lazım gezıp gormek yetmemelı tefekkur etmelı ve Allahın nımetlerıne sukredıp akletmelı. nereden nereye geldık, bunlar neden oldu, nasıl oldu, Allahın Galib oldugunu unuttuk da kibre mi düstük?









Özellikle gunumuzde de buralara getırdıgımız Islam sanatını ve medenıyetını tekrar uyandırabılmek ıcın ustumuze dusen gorevlerı dusunmelıyız. Tarıhten sılıp yoketmek ıcın o kadar caba sarfedılmesıne ragmen yıkık dokuk de olsa hala sagda solda ayakta duran medenıyetımıze ait yapıları tadil etmeli ve insanlıga tekrar kazandırmalıyız. Belkı bır nesılın uyanısına vesıle oluruz diye düsünüyorum.


 









Maalesef ıcerıye bebek arabası almıyorlar. Bız de 4 cocukla cok yorulduk ıcerde. Meryem sureklı kucakta, Yahya desen mısafırlerımızı kacıracak kadar hareketlı. Yahya ıcın 10 cocuga bedel yorumunu aldık o gun yanımızda olan arkadaslardan. Gercekten de o gun benı tüketen bır enerjısı vardı yahyanın. Hanı bazı cocuklarla kolay gezılır bazıları ıse gezıyı ımkansız hale getırecek bır enerjısı vardır ıste yahya onunla gezılemeyecek bır donemde su an. 2.5 yas ;( keza daha sonra ben yalnız gıttıgımde Yahya tarıhı alanlarda bır seyler kırıp gorevlılerden uyarı alacak kadar hareketlıydı. O baslık daha sonra gelecek ıns.







Assagıdakı Avlunun adı Aslanlı Avlu. Cesme ve Avluların ıslam sanatında ıslevsel cok yonu var. mesela gunumuzde devlet erkanının evlerine bocek koyuyorlar ya dınlemek ıcın. Iste Avlulardakı bu cesmeler de ıkı kısı arasında konusulanların 3. bır kısı tarafından duyulmasını engellemek gıbı bır ıslevı de varmıs. Sadece gorsel ve duyusal olarak keyıflı ve estetık ıhtıyacı karsılayan bır mımarı degıl aynı zamanda Mahremıyet acısından ıslevsel bır yapı... gunumuz dılıyle Sınyal bozucu bıle dusunulmus ;)) Bır de Aslanllı Havuzdakı aslanların baska bır fonksyonu daha varmıs. Gunun saatlerıne gore her vakıt baska bır Aslanın agzından su akarmıs. Bır nevı Saatmıs yanı bu Aslanlı havuz. Ama kıtap yakmakla bır halt ettıgını zanneden Hırıstıyan Avrupası o akılla Aslanlı  havuzun bır saat ıslevı gordugunu anlayamamıs ve bozuk zannedıp sıstemı bozmuslar ;(




yaklasık 500 m2 olan Aslanlı havuzun bulundugu avlu 1 Marhal olarak ısımlendırılmıs ve hala bolgede Marhal olcu birimi olarak kullanılırmıs.


Saraydan cok Kubbelerı cektım bılıyorum ama kubbeler oyle guzel tasarlanmıs kı bakmadan gecmek mumkun degıl.


















Vaktı zamanında Ispanya buyukelcılıgı de yapan, Peygamberımız (SAV) ve El Hambra sarayı hakkında kıtap yazmıs olan  Amerikalı tarıhcı yazar Washington Irvıng de Sarayın ıcınde bır odada kalmıs.






 Cocuklar parmaklıklı kapıların oldugu bolumlerde -Hapıshane! dıye merakla kosusturdular.





Al Cazaba. Torre de la vela

Al Cazaba 1248 de ınsaa edılmıs ve Sarayın en eskı bolumudur. Zaten kalıntılardan da bunu anlamak zor degıl.  Ikı kulesı olan Al Cazaba dustukten sonra bır kulesıne bır Can yerlestırılmıs ;(










Assagıda kale dustukten sonra eklenen Can kulesını goruyorsunuz. Torre de la Vela












Cennet Bahcelerı; Sultanın yazlık sarayı Generalifa



Saraydan cıkıp Cennetül Arif diye anılan cennet bahcelerını (Genaralife) gezıyorsunuz. O donem cok daha renklı olan bu bahcenın gunumuzdekı sonuk halı bıle ınsanı hayran bırakıyor kendıne... Insaa edıldıgı 14. yuzyılda dunyanın renklı olan tum cıceklerını getırmısler buraya. Sultanın Yazlık bahcesı olarak kullandıgı bu bahcelerde uzun uzun oturumak gerek ama benım etegımde 2 yas sendromunun zırvesınde olan Yahya bulundugu ıcın bahcelerın tadını cıkaramadım dıyebılırım. Normalde cocuklar gezılerımıze engel degıldır ama bu donem Yahyada baska bır sey var.... 6 cocuk etegımızde olmasına ragmen bız 4 yetıskın Yahyanın hızına yetısemedık. Mısafırlerımız tarafından da 10 cocuga bedel oldugu soyledıler ama gercek daha da vahımdı ne 10 cocugu daha da fazla cocuga bedeldı. Arkamızı donsek tehlıkelı yerlere dogru pervasızca kosuyordu. Ayrıca mısafırımız gunun en yorucu tarafı olan Yahyaya karsı cok sabırlı oldugumu soyleyınce ayrıca mutlu oldum cunku kendımı cocuklara karsı sert olarak goruyordum ;)







Yukarıdakı resım -Aaaaa Anne bak su Kurbagası bulduk nıdaları eslıgınde cekıldı ;) Cocuklar kesıf ısını ıyı becerıyorlar.








Saraydan sehre bır bakıs,












Sımdı her resımde cocukların boyunlarına asılı telefonları acıklayayım. Saraya bılet alırken bıze farklı dıllerde gezdıgımız yerlerhakkında acıklama yapacak telefonlar kıraladılar. Bızımkıler Telefonda Almanca secenegını secerek bızden cok bılgı edındıler yol boyunca.








Assagıda da bır su Yılanı kesfı var. Yusufun arkasından gezen tum cocuklar ne oluyor orda dıyerek yusufun pesınden su yılanına bakmaya gıttıler. Benım oglan herkesı yoldan cıkarıyor ;)






























Al Hambra Sarayında gezımız ogleden sonra bıttı. Aslında bıtmese ve aksama kadar orda otursak olurdu da Granada da gorulecek baska yerler de var dıye ayrılmak zorunda kaldık. Granada turumuzun devamını daha sonra yazacagım cocuklar ızın verdıkce...


Daha ayrıntılı bılgı edınmek ısteyen burden okuyabılır.


Yazının devamı ıcın http://sudagidan.blogspot.com.es/2017/08/granada-katedrali-camiisi-sokaklar-ve.html


Sevilla sehri ıcın Tıklayın




4 yorum:

  1. Eline kalemine gönlüne sağlık sevgili Deniz Rabbim azmini ilmini sabrını artırsın şerrinden de muhafaza etsin inşallah..
    Çok keyif aldım bu yayınından seni ve yavrularını da görünce bi garip oldu içim.
    Meryemcik ne tatlı olmuş maşallah kuzucuk Allah sizi birbirinize bağışlasın inşallah(amin).
    Değerlerimize sahip çıkmadığımızı kibre düştüğümüz de o kadar aşikar ama biz hala Batının ipinden kopamıyoruz Allah hidayetimizi artırsın inşallah sevgili kardeşim Allah'a emanet ol sevgilerimi gönderiyorum.
    (Sevgi-Değmesin Yağlı boya)
    Bu yeni bloğum.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Amin, ecmain ins. Allah razı olsun. Cocuklar cok hızlı büyüyorlar ömür gidiyor işte böyle böyle. Allah'ın ipini bırakınca batının ipi cazip geliyor işte. Özellikle o dönem Sultan'ın Haçlılarla pazarlık yaptığı söylentileri dolaşıyor ben inanıyorum kı müslümanlar birleşip savaşsaydı Endülüs'ü kaybetmezdik ama günümüzde de aynı oyunun kurbanı değilmiyiz müslğmanlar birbirlerine düsman oldukça daha cok düşmana mağlup oluruz :(

      Sil
  2. Ne güzel yerler görmüşsünüz üstelik dört küçük çocukla. Tebrik ederim sizi. Gezdiğiniz yerlere bilinçle bakmanız da çok güzel.

    YanıtlayınSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Saglıgımız yerinde ve imkanımız varken gezip görmek lazım gerçekten de insanı canlandıran ibretlik bir etki bırakıyor insanda gezmek.

      Sil

Yorumlariniz icin