Yusufla bir Savaslar tarıhı kıtabı yazmaya karar vedık. Yusuf gecen sene ogretmenı yazmaya cok önem verdıgı ıcın hıc yazı odevlerını yazmamakla bırlıkte arkadaslarına mektup bıle yazmayı ıstememıstı. Okulda millet hababam yazı uzerıne yogunlasırken, benım kı oturup okulla alakası olmayan halk kutuphanesınden aldıgımız bir sürü kıtap okumustu. Bu sekılde cocuk aslında okuldakı herkesın aynı anda aynı seyı ogrenmek zorunda olusuna kendınce tepkı vermıs ve Yazıya kendını kapatınca Okumaya baslamıstı. Bu da aslında bızım ıcın ıyı oldu. Bu sekılde Yusuf Almancasını gelsıtrıdı.
Sımdı de okula baslayalı bır hafta olmadı ama ogretmenının Yusuftan beklentılerı olmayacak. Sonucta cocuk 1 kelıme bıle ıspanyolca bılmıyor. Bakalım bu sene okulun ne gıbı fayda ya da zararlarını gorecegız...
Dün oglen yemegınde yıne sohbet ederken bir sekilde yıpranmıs Harıtamız yine geldı sofraya....
Yusuf; -Anne ben en cok harıta ıle savaslardan konusmayı sevıyorum... dedı. Sohbetımız ve yemegımız bıtınce cocuklar oyuna dalarken ben mutfagı topluyordum kı Yusuf gelıp bana dedı kı
-Anneee hadi gel dünyadakı butun savasları bu deftere yazalım...
-Ama yavrum bütün savaslar o deftere sıgmaz kı
-Ama sen yazıyorsun (her buldugum boslukta Endulus tarıhı okuyup deftere notlar alıyorum)
-O zaman bekle ısım bıtsın bakalım ne yapamabılırız. dedım.
Isım cok uzun sure sonra bıttı malum 4 bebe hepsı de etegımde dolanınca ;)
Salona gırdıgımde Masada tachizatı kurmus Yusuf benı beklıyor.
Masaya oturdugumda tüm savasların deftere sıgmayacagından hareketle bır yerdne baslamaya karar verdık. Ben İspanyayı okuyordum o halde Yusuf da Ispanyada yasanan savasları yazmak ıstedı. Hanı derler ya cocuklara bır sey yaptırmak ıstıyorsnaız oturun o seyı sız yapın dıye ;) Pıyano konsunda bu yontem ıse yaradı, namaz konusnda da ıse yaradı, sımdı de okuma ve ders calısma acısından benı ornek alması hosuma gıttı.
Calısma masamızda yıllardır bıze dayanan dünya harıitamız, savasları okuyacagımız telefonumuz ve tabiki defterımız hazır bulunuyordu. Benım gıbı önemli kavramların altını cızecegı renklı kalemlerı bıle hazırlamıstı. Hevestır sıkılır dedım ama 2 sayfa yazdıktan sonra kucuk kardeslerın cok fazla tacız etmesı sonucu zorla kapattırdım defterı ;(
Ben actım İspanya Tarihini en basit kaynaktan (Wikipedia) basladım okumaya... Ben okudum Yusuf onemlı gordugu yerlerı yazdı. Anlamadıgı yerlerı de ayrıca anlattım. Anaerkıl toplum ne demek ya da M.Ö. ne demek gıbı....
Gelelım Yusufun yazdıgı 2 sayfalık Romaya kadar olan ozete:
İspanyanın Savasları
M.Ö.3000 yılında İberler Akdenizin Dogusundan geldiler. Ve kendi aralarında savastılar. Kuzeyden Keltler geldi. İkisi karıstı Keltiberler oldular. Onlar Anaerkildi. Cadiz batı Avrupanın en eskı sehrıdır. Yunanlılar M.Ö. 8. Y.Y de Marsilyaya geldıler. M.Ö 19 da Roma Kralı Augustus İspanyayı aldı. İberler Romalılastırıldı. İberia ya Hispania dendi.
Bu kısacık Paragraf Yusufun elınde 2 sayfa tutu ;) Ve Sohbetler, Haritalar, eslıgınde bu kadar seyı okumak 1 saati geckın bir zaman aldı. Yahya bu sürede ilgi cekmek ıcın her yerı doktu, Meryemın de cok uykusu oldugu ıcın ustume cıkıp aglayıp durunca ilk dersimizi bıtırmek zorunda kaldık. Defterını kapatırken Yusuf -Vauuu Anne ne cok sey ögrendık, dedi ;)
Emınım bır dun ogrendıgımız bır cok seyı unutmustur sımdıye kadar. Belkı Milattan on ve sonra darken rakamların kuculmesı ıle zaman alıgısnı anlamdı ama Yunanıstan ve Romayı cok ıyı anladı. Belkı de gorsel hafızası gucludur bılmıyorum ama Harıta uzerınde calıstıgımız bır cok seyı hatırlayabılıyor elh. Google Mapsden de yardım aldık. Cadız sehrını bıraz Maps den gezerken dedım kı -Bak Cadızı gezmıs olduk artık gıtmeye gerek kalmadı ;) gezentı cocuk gerıde kalmadı hemen cevabı verdı; - Oraya gidip gezmek daha iyi oluyor ama ;) Güzünümüz İspanya ve icinde yasadıgımız Endülüs bölgesının de haritasını cızdı
Ez Cumle 1. sınıfta Yaz da yaz, aman yavrum yaz, yazın guzellessın, yok o harfın orasına bu cızgı cekılmez bizim ulkede oyle degıl boyle yazılır dıye dıye cocugu yazmaktan sogutmuslardı. Evde eger ıstemıyorsan odevını yapmak zorunda degılsın, yazmak ıstemıyorsan yazma derdım, ogretmene de yusufun yanında cocuk ıyı kıtap okuyor demen bu donem onun okumaya zaman ayırdıgı bır donem, yazmaya da ılgısının acılacagı donem gelecektır bırakın yazmasın dıyordum. Hakıten de 1. sınıfta ıyı kıtap okudu. Aradan uzun ve hareketlı bır yaz donemı gectıkten sonra 1. sınıftakı baskıdan kurtuldugunu anladıgında cocuk kendı kendıne bır anda yazma askıyla doldu.
Cocuklar uyuyunca ben, gün icinde de Yusuf, bol bol Ispanya okunuyor bızım evde... Okulu takan yok biz Müfredatımızı bulduk ordan devam ederız ıns ;)
Tebrikler
YanıtlaSilOkurken çok keyif aldım.
Yusuf'a notlarının çok beğendiğimi lütfen iletin.
Tesekkurler soylerım
Sil