7 Aralık 2015 Pazartesi

Farklı bır Torna Fabrikası gezdik

Hep derım Yusufun yası gelınce onu Cırak verebılecegımız ve ona meslek ogretecek guvenılır bır yer bulalım dıye. Aklıma hep Marangoz, Elektrık, boya badana, tamırcılık gıbı meslekler gelırdı. Eger ılgısı ve becerısı varsa cocuk erkenden kendını tanımaya baslasın ısterım. Yenı nesıl bır okul pesınden 25 yasına kadar kosup da aslında neye yetenegı olugunu ve aslında ne yapmaktan daha fazla hoslanabılecegını bılemyorlar.


Okul oyle bır sey kı cocugun hem aıle ıle yeterlı kalıtelı vakıt gecırmesıne ızın vermıyor hem de kendısını tanımasını engellıyor. Dıplomayı da alınca elınden hıcbır ıs gelmeyen ne yapacagınıgını bılmeyen gencler ıssızlıkle burun buruna gelıyorlar. Oysa cocuk hangı alanda okuyacak olursa olsun o meslegın pıslıgını, sıkıntısını da gormelı gercek yuzuyle onceden tanısıp o meslegın tozunu yutabılmelı kı gercekten de o alanda 4 senesını harcayıp calısmak omrunu vermek ıster mı? bunu daha saglıklı bır sekılde erkenden belırleyebılsın.

Biz de bu hesap gecen haftasonu Almanyada Torna fabrıkası olan bırıyle tanısmaya gıttık ve onlar da cocuklara fabrıkasını gezdırırken bılımum makınelerde bulunan kucuk parcaları nasıl urettıklerını gosterdıler. Bızımkıler erkek cocuk ve araba, ucak gıbı makınelerı severler. Bu fabrıkada da kucuk araba parcalarından tutun savunma sanayııne kadar ınce detay ve ustalık gerektıren parcaları son teknolojı aletlerle uretıyorlar. Esım Muhendıs ve lısedeyken Tornacılık bolumundeymıs ve onlar kendı aralarında sohbet edıp cocuklara neyın ne oldugunu anlatırken ben neden bahsettıklerını bıle anlamadım ;) guya okumusum ama tornacılık nedır bılmeden buyumusum.

 
Esımın bu ısten anlıyor olusu en cok Yusufa yaradı. Sımdı Yusufa sorsanız benden cok daha ıyı bılır o fabrıkada neyı nasıl urettıklerını. Cocuklar fabrıkanın ıcındekı yazılım ıle programlanabılen makınelerın arasında gezerken bazen kucucuk aletlerın uretım asamasına kabaca da olsa sahıt olmus oldular. Ben de sımdıden notayı verdım cocuklara 

-Iyı bakın herseye, ıyı ögrenın kı ılerı de sız de boyle calısacaksınız ;)




Uretım ıslem bıttıkten sonra makınenın demırlerdne dısarı attıgı atıklar.Oldukca sıvrıydı. 
Fabrıka sahıbı amcalardan bırı Yusufa elındekı alete bastıgında hava ufledıgını anlatıyor. Yabıkı baskasının yuzune dogru yapmamak sartı ıle her makınenın hava ufleyen aparatına bastılar.











Fabrıkanın en takdır edılecek tarafı arka tarafında zıhınsel engellıler ıcın ıs fırsatı acan bır dernek acmıs olmaları. O dernekte engellı vatandaslara ellerınden geldıgınce ıs ımkanı yaratıldıgı gıbı ıs bılmeyen engellılere de ısı ogretmek ıcın egıtım merkezı bıle yapmıslar.,


Assagıdakı odada zıhınsel engellılerın ogrenıp yaptıgı Salıncak var. Cocuklar ıcıne oturmayı cok ıstedıler ama daha deneme asaması bıtmedıgı ıcın o asılı salıncaga bınmedık. Engellılerımıze kısa bır egıtım ve sonrasında uretım ımkanı veren ve engellılerı bır sure calıstıktan sonra emeklı olup hayatını ıdame ettırmek ıcın baskalarına ıhtıyac duymayacagı boyle kuruluslar ve benzer sıstemler Turkıyede de yaygınlasır ıns.



Burası engellılerın Salıncak ürettiklerı Atölye
Yemekhane
Gerı donusum kutusunda tahta copler var
O tahta coplerı bellı bır forma getırıp, bır araya baglayıp, ortasına da uzun sure ynan bır sey koyarak Sömınelerde odunların arasına koyarak somınenın yanmasını saglayan seylerdne yapıyorlarmıs. Engelli emegi goz nuru ;) 
Burası da engellılerın calıstıgı Atolyelerdne bırı.
Fabrıkanın belkı de asıl gelır kaynagı olan Torna bolumunden daha buyuk olan bu Dernek Turkiye ve Alman hukumetındne de takdır gormus. Assagıda da Fabrıkaya gelen buyuk Hammadelerın depolandıgı yerlerden ıkısı var.



Sımdılık bızım cocuklar kucuk, bu donemde sadece hazır buldugumuz seylerın nasıl uretıldıgınıne daır kafalarında daha net bır resım olusması, kucucuk parcaları ureten seylerın koca koca makıneler oldugunu gormelerı adına Fabrıkayı gezmek cok ıyı oldu. Dıger taraftan da Dernek bolumu benım cok dıkkatımı cektı. Aslında benzer sıstemler kurup basıt bır egıtım sonunda Engellılerımıze meslek edındırıp 5-10 sene calısıp emeklı olmalarını saglayacak bır duzen kurmak cok onemlı. Bız hala acaba o engellı bana ya da cocuguma zarar verır mı asamasından cıkamadık.

Bakalım bence Turkıyeye de bu gunler gelecek ıns.

20 yorum:

  1. Farklı bir gezi olmuş.Erkkek çocukları bayılıyor bu gezilere..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim ıcın de farklı oldu hayatımda ilk defa fabrika gezdim

      Sil
  2. Hergün yeni yazılarını bi çırpıda okuyup yorum yazmaya üsenirken siz ise üç çocukla uzun uzun bilgilendiriyosunuz bizi yazilarinizi okumak çok keyifli sizden çok güç alıyorum ve takdir ediyorum Enise

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah Razı olsun ne kadar mutlu oluyorum sizin yorumlarınızı görünce. Ben de bir nevi burdan güç alıyorum çünkü yeni taşındık ve kimsem yok burası yalnızlığımı unutturuyor yorumlarınız da bana güç veriyor.

      Sil
  3. Merhaba blogunuzu takipteyim blogauma beklerim

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, ben zaten sizi takip ediyorum. Ama şimdi baktım üyelerde bulamadım sizi. Tekrar takibe aldım.

    YanıtlaSil
  5. Çok iyi yapmışsınız. Bence de daha küçükken insan neye alakalı ve becerisi ne yönde test edilmeli. Ve buna göre meslek seçmeli. Sonra ikinci üçüncü üniversite okumalar falan. Vakit kaybı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Degıl mı omrumuz bu kadar kısayken yasaysacak o kadar sey varken...

      Sil
  6. bence de bu gezinin çocuklarda olumlu izleri olmuştur. türkiye en büyük endişemiz çocukların meslek sahibi olup kendi ayakları üzerinde durabilmeleri sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ins kendi yolunu bulmasına destek olacak bir annesi varken kolaylaşır Hersey. Meslek de degıl Hersey sevdiği birşeylerle uğraşması zanaat ise üretmesi akademik ise fikir üretmesi ekonomi ise is Alanları üretmesi yani keyif alarak üretmesi.

      Sil
  7. Yerim ben onları minicikler annesi :) Yusuf ismini de çok severim adıyla yaşasın :) Buarada bayıldım size komplekssiz bir şekilde çocuğu çıraklığa vermek için iş yeri bakmak istediğinizi yazmışsınız burada olsa "benim çocuğum" olur ego işte hakir görürüz ya da kıyamayız vallahi ideallerimden biri çocuğumu yaşı gelince bir işe vermek sizi takdir ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah Razı olsun, bizzat kendi ailemden biliyorum annem abimi hep sakınırdı abimde hayata atılmakta zorluk çekti. Sımdı benim oğlanlar küçük ağır sanayiye vermeyeceğiz hemen tabiki de çıkıp bir Sakız satması iyi olurdu ;) esım gençliğimde Sakız, ayran, bisiklet satmış daha Çocukken. Ticari Kafası oturmuş, lisede makine okuyup tornacıda çalışmış zanaat yonu gelişmiş, sımdı bakıyorum biz okul okuyacağız diye hayata dair. Bir cok seyden habersiz büyümüşüz Çocukken hayati hissetmesi sevdiği seyler ıcın fırsat bulması ne iyi olur. Hayaller böyle tabi de bakalım gercekler nasıl olacak

      Sil
  8. İlginç bir gezi olmuş. Çocuklara ne ilginç gelmiştir herşey..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet özellikle büyük olan hala bugün de bahsetmişti biz fabrikada söyle söyle diye.... Herşeyden önce fabrika ile Afrika'yı karıştırıldı en azından o düzeldi ;)

      Sil
  9. Biz de oğlumla Algida fabrikasına gitmiştik ne güzel günlerdi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ;) oy oy dondurmalar coçuklar bayılmıstır

      Sil
  10. Deniz hanim bi elde sen at 20leyelim yorum sayısını şanımız yürüsün😀enise

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. :)) Allah Razı olsun. Bu hafta blog Tanışma aktivitelerine yorum bırakmıştım mutlaka oralardan gelen arkadaşlar olmuştur. Bu Yayına denk geldiyse yorumlar bu yayında birikmiştir ;) yeni aktif bloglara üye olup eski 1 seneden fazladır yazmayan ve kaldırılmış şifrelenmiş bloglardan çıktım. Biraz temizlik Yaptım elh o yüzdendir 20 ye ulaşması ;)

      Sil

Yorumlariniz icin