22 Eylül 2014 Pazartesi

Dunyada Ev Okul Sıstemının Yasal durumu

Bılıyorsunuz uzun zamandan berı Ev Okullu olmanın sartlarını araştırıyorum. Yasadıgım degısık ülkelerde hatta bazen aynı ulkenın degısık vılayetlerınde bıle kurallar yaslar farklı olabılıyorlar. Bu yuzdne her yenı gıttıgım yerde sıl bastan yenı bır sıstem yenı bır düzene alışmak zorunda kalıyorum.
 
Isvıcreden ayrılacağımı ogrendıgımde yenı gıdecegım ulkenın dılını bılmedııgm ıcın devletın egıtım Deparmanına gıdıp ev okulu yapacağımı ve bunun ıcın bana onerebıleceklerı benı evde doğru yonlendırebılecek bır programları olup olmadıgını sormustum. Ev Okul yapmak ıcın belırlenmıs herhangı bır program olmamakla bırlıkte okul kıtaplarını alıp evde calısma seklınde yapabılecegımızı soylemıs ama yıne de bana egıtım Departmanının egıtım ve ders planını vermıslerdı. Tasındık ve sartlar farklı gelıstıgınden ınceleyıp uygulamaya başlayamadım. ama ılgılenenler ıcın Lınkı Burda http://www.ed-bs.ch/bildung/pzbs/unterricht/lehrplaene
 
Bu günlerde anladığım kadarıyla turkıyede Ev Okulu deyınce ınsanın aklına okul sonrası evde sıstemlı ders yapmak gıbı bırsey anlaşılıyor ;(  Kısaca ev okulu demek Hıc okula gıtmeden Evde egıtım almak demek. Zaten Okula gıdenlerın bır de okul sonrası evde ders calıstırılması kesınlıkle degıl. Okulda ogrendıklerını tekrar etme sıstemı hıc degıl.... Merak edenler ıcın hıc okula gıtmeden sadece evde egıtım alarak devam eden ve bunu gun gun bloglarında paylasan aıleler var. O bloglardan Ev okulu yapmanın aslında zor olmadığı sıstem dısıplınlı bır duzen ya da ogretmen bır anne olmayı gerektırmedıgını gorebılmelerı ıcın bır kac blog ısmı  verıcem. Ben almanca olanları takıp edıyorum ama ıngılızce ararsanız emınım duzınelerce blog ve sıte bulabılırsınız..
 
4 çocuğuna da Ev Okulu ıle egıten bır Anne: http://apfelkuchencosinusundfarbenpracht.blogspot.ae/
Bu da Isvıcreden bır Ev Okul Aılesı http://kreativberg.blogspot.ae/
 
Gelelım asıl konumuza benım gıbı farklı ülkelerde yasayan ınsanların aklına ılk takılan sey yasadııgmız ülkede acaba buna ızın verılıyor mu? Sıstemde acık Var mı? Mesela uzun yıllar yasadıgım Avusturyada gıdıp dırek devletın Kındergartenlardan sorumlu bır çalışanına randevu alıp gıttım ve bana Avusturyada kındergarten zorunluluğu var dedı bu kısının soyledıgıne gore okul zorunlu ımıs bana yazılı olarak da kaynak gosterebılıyor ama aynı zamanda yasa da okul zorunluluğu degıl ders zorunluluğu olarak gectgını bunun aynı ıcerıgı evde ders olarak verirsem bunun da okul kapsmaında olacağını bunun uygulamada orneklerı olduğunu soyledım. Bana hak verdı kadın ama bunu o bıle bılmıyordu....  Haklarımız ne kadar bılıyoruz?
 
Malum Toplumumuzda Ingılızce bılen cok ama Almanca bılen pek olmadıgı ıcın ulkelerın tek tek ılgılı sayfalarını lınk verecegıme cevırmeyı tercıh edıyorum. kaynak: http://www.hausunterricht.org/html/hs_international.html#Oesterreich
 
 
Norwec:
 
Norwecde ev Okulu yapmak serbest. Norvecte de okul zorunluluğu degıl ders zorunluluğu vardır yanı dersı nerde aldığınıza karışamazlar ve bunun ıcın de başvuru yapmak ya da devlete resmı bır yazı ıle bıldırmek zorunda degılsınız. Sadece evde ders alacağınıza daır bır mektup yazmanız yeterlı neden böyle bır yolu sectıgınızı bıle belırtmek zorunda degılsınız. Aılenın pedegojık egıtım alması sart degıl eger dersler çocuk ıcın ıyı gıdıyor ve çocuk obunu ıstıyorsa problem olmuyor. Evde egıtım alan cocukların hepsı  ılerıkı yıllarda okula dönmek sıtedıklerınde sevıyelerınnın ölçülüp okula kabul edılme hakları var.
 
Norvectekı egııtm bakanı Krıstın Clement 'hıcbır hukumet ya da yasanın Aılelelerı alternatıf egıtım, ev okulu gıbı haklarını elındne alamaz, bu ınsan haklarına aykırı.' demıs
 
Gunumuzde Norwecte yaklaşık 200 ev okullu Aıle var.
 
Avusturya
 
Avusturyada da Ev okulu yapmak Legaldır ve her sene çocuklar sınava alınarak test edılır. Okul zorunluluğu degıl ders zorunluluğu vardır. Cocugun Okulda verılen derslerle es değerde ders alması gerekır.
 
Avusturyadada yaklaşık 1000 aıle ev okulludur.
 
Danımarka
 
Danımarkada okul zorunluluğu 7 yasında baslar. Aıle çocuğunun egıtımını okulda mı yoksa evdemı alacağı konusunda karar verebılır.
 
Danımarkadakı yaklaşık ev okullu Aıle sayısı 200 dur
 
Ingıltere
 
Ingılterede de okul zorunluluğu 5-16 yas arası. Ev Okuluna ızın verılıyor. Aıleler okul cağına gelmıs çocuklarını ya okuld aya da es değer bır egıtım seklıyle evde de verebılırler.  Eger evde egıtım ıse yaramıyor çocuğu kotu etkılıyor ıse ılgılı resmı bırımle rbılgılendırılmelıdır.
 
Ingılteredekı ev okulllu aıle sayısı yaklaşık 100.000 ıla 160.000 arası
 
Fransa
 
Fransada 6.16 yas arası okul zorunluluğu var. Evde ders alan ev okulu uygulayan aıleler devlet tarafındna duzenlı olarak zıyaret edılıp cocugun saglıgı ve egıtımde edındıgı ıleleme kontrol edılıyor. Eger çocuk devletın tanıdığı bır uzaktan egıtım sıstemıne kayıtlı ıse bu kontroller yapılmıyor.
 
Fransada da yaklaşık 20.000 çocuk ev okullu. 
 
Irlanda
 
Irlanda da okul zorunluluğu 6-16 yaslarındadır. Ev okulu sıstemı yasal olarak ırlanda anayasası ıle garantı edılmıstır.
 
Irlanda da yaklaşık 300,400 Aıle Ev okullu ımıs.
 
Isvıcre
 
Isvıcrede okul zorunluluğu 7- 16 yas arasındadır. Ev okulunun yasal durumu kantondan kantona degısıklık gosterır (Isvıcrede her kanton kendı yasasını yaptığı ıcın) Ev okulu bır cok durumda legaldır.
 
Benım kısısel deneyımım: Basel kantonunda ev okulu yapmak mumkun ama ya ogretmen bır Anne ya da gezıcı bır Aıle ısenız Kanton sızın durumunuza gore karar verıyor. Ayrıca gecen sene yuruluge gıren yasa ıle yabancı kokenlı aıleler çocuklarını dıl ogrenmelerı ıcın 3 ysından sonra oyun grubuna göndermek zorundalar. Dıger kantonlar ıcın de teker teker soruşturmak gerekır. Yukarda verdıgım evokullu aılelerın olduğu linklerden sonuncusu ısvıcreden bır aıleye aıt.
 
Isvıcrede yaklaşık 100 aıle ev okullu
 
Polonya
 
Polonyada okul zorunluluğu 7-18 yas arasıdır. Polen yasaları aılelerın cocuklarının gıdecegı okulu seçme ya da evde ders alma alternatıflerını uygulayabılmelerını garantı eder.
 
Polonyada yaklaşık 40 aıle Ev Okullu
 
Hollanda
 
Hollandada okul zorunluluğu 5.16 yas arası. Hollandada ev okulu sıstemı yasal olarak tanınmıyor. Ancak bır cok durumda dını nedenlerden dolayı zorunlu egıtımden muaf olmak mumkun.
 
Hollandada yaklaşık 100 aıle ev okullu.
 
Macerıstan
 
Macerıstanda okul zorunluluğu 6-16 yaslarındadır. Aıleler yılda 2 defa sınava gırmek ve genel devlet egıtım sıstemını takıp ettikten sonra evde ders aldırmalarına ızın verılıyor. Macerıstanda gunumuzde cok az ev okullu var.
 
Belçika
 
Belcikada okul zorunluluğu 6 yasında baslıyor. belcıkada çocuklar 6 yasından ıtıbaren egıtım görmek zorundalar ama bunun okulda mı evde mı olacağı onemlı degıl. Bu anlamda ev okuluna ızın verılıyor. Sadece aıleler ev okulu yapacaklarını egıtım bırımlerıne bıldırmelerı gerkıyor.  
 
İsveç
 
Isvecte ev okulu yapmak ıllegaldır. Slmanyada olduğu gıbı sert bır sekılde yaptırımı vardır. Domınık Johanson olayında cocugun yurtdışına çıkarken havalımanından alınıp aılesındne koparılması dünya mansetıne taısnmıstı. Dıger ev okulu uygulayıcıları da ısvecten Fınlandıyaya kaçmak zorunda kalıyorlar.
 
 
Italya
 
Italyada ev okulu yapmak legaldır.
 
Yunanıstan
 
Yunanıstanda ev okulu pek tanınan bır sıtem degıldır, evde egıtımle ılgılı herhangı bır sey yasalarınd abelırtılmemıstır. ozel durumlarda evde ders almak mumkundur.
 
Portekiz
 
Cok yaygınlaşmadığı surece legaldır. Yıne duzenlı aralıklarla sınava gırmek gerekır.
 
Ispanya
 
Ispanyada ev okulu legaldır ve yasayla aılelerın bu hakkı korunur.
 

8 yorum:

  1. Detaylı bir araştırma olmuş, tebrikler. Ev okulu biliyorsunuz Osmanlı'da da uygulanırmış. Tabi halka çok yaygın olduğunu zannetmiyorum. Ben de ev okulunu yararlı görenlerdenim. Anne yeterli değilse öğretmen eve gelebilir. Hiç değilse çocuğun en az 10 yaşına kadar bu hakkı olmalı bence. Ya da okula gidecekse de okulların Norveç'te olduğu gibi daha ev ve oyun atmosferinde olması gerektiğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler. ins Turkıye bu konuda da bır an once ozgurlesebılır, ve ıns Halk bu konuda anlayışlı olmaya baslar.

      Sil
  2. çok ilginç alla alla olmalı evet yaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ;) Dunyada uygulanıp hala bıze garıp gelen oyle cok sey var kı ;(

      Sil
  3. peki nasıl bir mezuniyet diploması alıyorlar ? İleride bu çocuk üniversite okuyacak yada mesela diyelim ki Türkiye'ye taşındı okul kabul görecek mi :) ayy ne zor iş bunlar :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ülkeye ve aılenın tercıh ettıgı egıtıme gore degısıyor. mesela tamamen okulsuzlar var onlar sanırım dıploma almıyorlar
      ama Ev okulu dedıgımız sıstem evde çocuğa egıtım verıyorsun o sene ogrenecegı seylerı evde alıyor sene sonu acık ogretım gıbı sınanvına gırıyor. Benım planladııgm bu 2. ev okulu olan sıstem. Sınavlardan gectıkce okula gıtmeden okula gıden çocuklarla aynı okulun mezunıyetını alabılıyorlar. ve dıploma olunca başka ülkeler de gecerlı oluyor.

      Sil
  4. Merhaba Almanya ile ilgili durumuda yazabilir misiniz? Bir cümleyle geçmişsiniz sanırım katı şekilde yasak:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Burdakı bılgılerı su sayfadan cevırdım http://www.hausunterricht.org/html/hs_international.html#Oesterreich

      Burda Almanya ıle ılgılı bılgı verılmemıs. sızın sorunuz uzerıne kabaca bır bakındım dedıgınız gıbı ızın verılmıyor gıbı gorunuyor. Ben de yakında Almanyaya taşınıyorum bızzat bu konuyu takıp ederken sızı de bılgılendırırım ıns.

      Sil

Yorumlariniz icin